Własne biuro nieruchomości czy współpraca pod skrzydłami agencji?
Dzisiaj przyjrzymy się typowemu dylematowi Agentów nieruchomości – jaką drogę wybrać własne biuro nieruchomości czy współpraca z biurem partnerskim. Co jest lepsze i co się bardziej opłaca? Co należy przeanalizować, jakie aspekty wziąć pod uwagę, aby dokonać właściwego wyboru? “Własne biuro nieruchomości czy współpraca pod skrzydłami agencji? Którą drogę bardziej opłaca się wybrać?”
Kim chcemy być – agentem nieruchomości czy menadżerem?
Pierwsze pytanie na które powinniśmy poznać odpowiedź to, jaki mamy plan na siebie. Co chcemy uzyskać, jak widzimy swoją rolę. Czy chcemy działać jako agent nieruchomości i na tej ścieżce się rozwijać, czy może naszym celem jest zarządzanie zespołem sprzedażowym? Jeśli zespołem – to jak dużym i jakie doświadczenia w pośrednictwie już mamy.
Żeby być liderem sprzedawców, trzeba mieć doświadczenia sprzedażowe a także być trenerem i mentorem.Jeśli ktoś wcześniej nie odnosił sukcesów w sprzedaży nieruchomości, obawiam się że będzie ciężko zbudować skuteczny zespół. Dlatego nawet jeśli myślimy o swoim rozwoju jako szef teamu, menedżer – to tak jak w rzemiośle do poziomu mistrza trzeba dojść od czeladnika. Lider czy szef – administrator – to się nie sprawdza.
Dla osób nowych w branży lepiej sprawdzi się dołączenie do istniejącego biura
Osoby początkujące tak czy inaczej powinny zacząć swoją karierę w działającej już agencji nieruchomości. Lepiej zawsze uczyć się na cudzych błędach niż na własnych. Pójście za głosem serca, nie mając doświadczenia, może spowodować, że agent w ogóle nie będzie zarabiał. A przecież to jest praca, więc powinna być za wynagrodzeniem. W dobrej agencji przełożony z pewnością wyjaśni jak najlepiej działać, wskaże najlepsze praktyki, wzorce.
Oprócz wielu wskazówek i wsparcia jakie może otrzymać w biurze warto zauważyć, że Agent dołączając do funkcjonującego zespołu wchodzi w zorganizowaną strukturę. Nie musi wymyślać “koła na nowo”. Ma do dyspozycji druki, dokumenty, procedury. Niektóre biura prowadzą warsztaty czy szkolenia, a niekiedy nawet całe programy szkoleniowo-wdrożeniowe. To wszystko pozwala szybciej wejść w ten zawód i skutecznie działać.
Wspólna promocja ofert nieruchomości i korzyści skali
W biurach nieruchomości zagwarantowany jest pewien system promocji ofert np. na portalach ogłoszeniowych. Agent nie musi się zastanawiać gdzie wystawić ofertę domu czy mieszkania, aby dotarła do poszukujących. Po prostu wprowadza ją do systemu, a ten dalej przekazuje ją na portale, z którymi współpracuje biuro czy do MLS czyli takiego systemu wymiany ofert między biurami. Niektóre biura mają swoje komórki ds. marketingu, które pomagają w skutecznej promocji ofert nieruchomości np. w mediach społecznościowych. Tak więc agent w biurze ma zazwyczaj sporą część marketingu zorganizowaną, podczas gdy ktoś kto prowadzi niezależne biuro musi sam podejmować decyzje np. które portale są skuteczne, aby tam promować oferty. Kiedy nie masz doświadczeń trudno jednoznacznie wybrać właściwe. Bo drogo nie zawsze oznacza skutecznie.
Oczywiście na rynku działają tysiące agencji nieruchomości i każda ma swój model biznesowy. Dlatego serwis jaki oferują jest zróżnicowany. Zawsze warto się temu przyjrzeć. Natomiast bardzo często biura zapewniają eksport ofert na portale czy do systemu MLS. Natomiast jeśli chodzi o inne obszary związane z marketingiem i promocją ofert – tu już jest różnie. Ale jeśli nawet pewne koszty są po stronie agenta – to zazwyczaj dzięki korzyści skali, ma je wynegocjowane na bardzo korzystnym poziomie. Myślę tu o takich rozwiązaniach jak fotografia, home staging, dron, aranżacja przestrzeni…
Własne biuro nieruchomości czy współpraca pod skrzydłami agencji
Zanim więc podejmie się decyzje własne biuro nieruchomości czy współpraca pod skrzydłami agencji warto dokładnie przeanalizować możliwości jakie są dostępne a także ocenić własne umiejętności, wiedzę i doświadczenie. Agencja Białe Lwy – Nieruchomości dla swoich doradców zapewnia szeroką promocję ofert na portalach, dostęp do systemu MLS, profesjonalną obsługę fotografa, a dla dodatkowych usług korzystne warunki zakupu i refundację części kosztów z osobistego funduszu marketingowego. Dzięki temu Doradcy ds. nieruchomości Białe Lwy sami decydują o najskuteczniejszych formach marketingu i promocji ofert.
W kolejnych artykułach przyjrzymy się kosztom i przychodom w obu opcjach i porównamy model finansowy działając we własnym biurze oraz dołączając do innej agencji.